NL / FR
2Link.be2You.be2News.be2Travel.beAdverteren
In de kijker
- 1001energieleveranciers.nl
- Top3 Vlaamse datingsites
- Geld lenen zonder vragen
- Testaankoop




Beelddenken

2Link.be / Dochters / Beelddenken / Weblog / Wiskundige helpt beelddenkers

Geplaatst 14 Februari 2010, 12:09

'Wiskundige helpt beelddenkers'




KINDEREN DIE DENKEN IN BEELDEN

Kinderen die denken in beelden krijgen op school dikwijls problemen op het gebied van taal, tekstbegrip, concentratie en huiswerk. De Leidse wiskundige Edith Steijns, ervaringsdeskundige, begint een praktijk voor 'beelddenkers'. Beelddenken is denken in beelden en gebeurtenissen, niet in woorden en begrippen. De meeste mensen denken in taal, in woorden en zinnen.

Edith Steijns (34), wiskundige, legt het zo uit: ,, Stel, je hoort het woord 'boom'. Je kunt dan in gedachten een boom voor je zien: groot, statig, met veel bladeren. Of je kunt de letters van het woord boom (b-oo-m) in gedachten krijgen. Bij taaldenkers zijn de beelden die ze zien ondergeschikt aan de taal.''

Steijns ontdekte pas een jaar geleden na een lezing in de Leidse bibliotheek van deskundige Marion van de Coolwijk dat ze haar hele leven al een uitgesproken beelddenker was. ,,In mijn hoofd ben ik een snelle strategische denker, ik ben heel creatief, toch kwam dat er op een of andere manier niet uit.

Op de middelbare school kwam ik met mijn Nederlands en Engels niet verder dan een vijf, terwijl ik voor wiskunde tienen scoorde.'' Kinderen die beelddenken krijgen op school dikwijls problemen op het gebied van taal, tekstbegrip, concentratie en huiswerk.

Voor beelddenkers is het controleren van de geschreven tekst op spellingsfouten zeer moeilijk. Ze zullen er meestal langer over doen dan taaldenkers om een goede woordenschat op te bouwen en deze te gebruiken volgens de regels van de grammatica.

Steijns: ,,Ik had naast beelddenken ook last van dyslexie, woordblindheid. Deze combinatie komt vaak voor. Maar er was toentertijd nog geen test om dat allemaal aan te tonen. Ik heb moeten knokken tegen mezelf. Ik wist dat ik van alles kon, alleen wist ik niet hoe ik dat moest bewijzen. Daardoor kreeg ik ook last van faalangst.

Elke keer had ik nieuwe trucjes om mezelf staande te houden. Uit nood, nou ja ik vond het ook wel een uitdagend vak, ben ik toen wiskunde gaan studeren. Eerst op hbo-niveau, later toegepaste wiskunde op de universiteit.''

Hoewel Steijns in het bedrijfsleven bij Heineken goed op haar plaats was, de hele wereld heeft rondgereisd, bleef ze met het gevoel zitten dat ze iets anders wilde doen. ,,Ik raakte uitgeput van al die zelf aangeleerde manieren.'' Ze is zich gaan verdiepen in kindertherapie en de mogelijkheden voor beelddenkers.

,,Beelddenkers zijn visueel ingesteld en leren vaak door te kijken, ze kijken de kunst van het werken af. Beelddenkers hebben veel behoefte aan ordening en categorisatie. Voor het vertalen van informatie is rust en tijd nodig. Denken in beelden gaat 15 keer sneller dan denken in woorden.''

Na allerlei studies en cursussen is ze klaar voor een eigen praktijk in Leiden voor beelddenkers, zowel volwassen als kinderen. Haar motto: 'Leer in één dag hoe je sneller, leuker en effectiever leert.'

Veel kinderen die op de basisschool hun draai vinden, lopen uiteindelijk toch vast in het voortgezet onderwijs. Groot struikelblok bij de overstap van groep acht naar de brugklas is de totaal andere manier van werken en leren.

Vaak blijkt dat niet de leerstof het probleem is, maar het probleem zelf. Het kind heeft geen idee hoe het anders moet. Het is de kunst de eigen leereigenschappen te ontdekken en op een juiste manier te gebruiken. Hiervoor is een geheel nieuwe methode ontwikkeld, Beeld en Brein geheten.

Steijns: ,,De beeld en brein methode leert iedereen snel en overzichtelijk ordening aanbrengen. Tijdens het leren worden alle leeringangen gebruikt: oren, ogen en lichaam. Je herhaalt steeds het geleerde in combinatie met wat je nieuw leert.

'' Ze heeft het zelf allemaal uitgeprobeerd en bijna jubelend meldt ze dat het werkt. ,,

De kinderen of volwassenen leren een 'beeld en brein kaart' maken van het huiswerk en ontdekken zo hoe een overzichtelijk schema eruit kan zien.'' Edith Steijns zegt het met een zucht: ,,Als ik dit op mijn twaalfde had geleerd, had ik veel meer plezier in mijn schooltijd gehad. Dan was ik geen faalangstig kind geweest.''

Meer informatie: http://www.treenjebreen.nl




Reageer

Naam
Email
Code


Meer berichten

OnderwerpToegevoegd
Beelddenken in de praktijk 26 Augustus 2010, 20:50
Beelddenken en de basisschool 26 Augustus 2010, 20:18
Boek 'De kreacht van beelddenken' 14 Februari 2010, 18:31
Beelddenken en ruimtelijk inzicht 14 Februari 2010, 18:17
Voor- en nadelen van beelddenken 14 Februari 2010, 12:14
Wiskundige helpt beelddenkers 14 Februari 2010, 12:09






© 2000-2024 - 2link.be Email · Telefoon · Facebook · LinkedIn