NL / FR
2Link.be2You.be2News.be2Travel.beAdverteren
In de kijker
- 1001energieleveranciers.nl
- Top3 Vlaamse datingsites
- Geld lenen zonder vragen
- Testaankoop




Beelddenken

2Link.be / Dochters / Beelddenken / Weblog / Boek 'De kreacht van beelddenken'

Geplaatst 14 Februari 2010, 18:31

'Boek 'De kreacht van beelddenken''




De kracht van beelddenken
Een creatieve manier om koers te bepalen voor individu, team en organisatie.
Ghislaine Bromberger
2de druk
192 pagina's - 24,90 Euro
Uitgeverij Nelissen
http://www.nelissen.nl

Met behulp van beelddenken wordt in dit boek het proces beschreven om op een creatieve wijze persoonlijke doelen en behoeftes, teamdoelen en behoeften en de doelen van de organisatie op het spoor te komen. Beelddenken is een wijze van bewustzijn dat ratio en intuïtie in verband brengt met elkaar waardoor je koers kunt bepalen.

De auteur presenteert een zevenstappenmethode die het proces ondersteunt. Praktisch uitvoerbare oefeningen worden aangereikt. De levendig verbeelde toekomst ondersteunt het kiezen en het handelen om - met de juiste koers - de visie te realiseren. De oefeningen kunnen op verschillende wijzen in zelfontworpen workshops, trainingen of coachtrajecten worden ingevlochten. Een afsluitend hoofdstuk geeft praktische tips waarmee trainingen kunnen worden verrijkt en ondersteund.

Het boek is geschreven voor veranderkundigen: professionals, docenten en trainers-in-opleiding die met mensen werken, individueel en in organisaties.

Ghislaine Bromberger startte haar carrière als crimininologe/agoge. Daarna combineerde zij een docent-/trainerschap in het HBO met een Gestalttherapeutische praktijk. Zij doceerde Kennis van het Culturele en Maatschappelijk Leven, Politicologie en Cultuursemiotiek. Ten slotte richtte zij haar aandacht op het ondersteunen van de persoonlijke en beroepsmatige ontwikkeling van individuen en teams, die hun creativiteit en veranderingsgezindheid willen ontplooien.

Inhoud (verkort)

Inleiding

Deel I Beelddenken: achtergronden, mogelijkheden en methodische aspecten


1. Wat beelddenken is en het nut ervan
1.2 Gericht beelddenken
1.3 Waarom beelddenken zinvol is en unieke mogelijkheden heeft
1.4 Beelddenken en je professionele ontwikkeling
1.5 Didactische basisprincipes en verantwoording

2. Voorwaarden om beelddenken te ondersteunen
2.1 Een open houding
Oefening 2.1: Een sprookje lezen
2.2 Ontspannen
Oefening 2.2: Ontspannen
2.3 Kijken en zien
Oefening 2.3: Starten
Oefening 2.4: Appel
2.4 Waarnemen en gewaarworden
Oefening 2.5: Bewust wandelen
Oefening 2.6: Beeld waarnemen
Oefening 2.7: Objectief en subjectief waarnemen
2.5 Concentratie op een klein voorwerp
Oefening 2.8: Concentratie op een klein voorwerp
2.6 Waarnemen aanvaarden
Oefening 2.9 Weerstanden ervaren

3. Beelddenken ontwikkelen en benutten als persoon, team en organisatie
3.1 Persoonlijke ontwikkeling
3.2 Teamontwikkeling en het bijzondere van groepsbeelddenken
3.3 Organisatieontwikkeling

4. De zevenstappenmethode
4.1 Beschrijving van de zeven stappen
4.2 Concretiseren en implementatieplan maken
4.3 Een voorbeeld van een concrete toepassing

Deel 2 Praktisch oefenmateriaal

5. Oefeningen voor persoonlijke professionele ontwikkeling
Stap 1: Er is een uitnodiging om op onderzoek te gaan (Rome)
Oefening 5.1: Introductieoefening een krachtmoment
(...)
Stap 7: De boeddhistische methode als afsluiting (de topsporter)
Oefening 5.29: boeddhistische methode

6. Koersbepalen voor een team: de zevenstappenmethode bij een teambuildingsproces

7. Organisatieontwikkeling en visiebepaling

Deel 3 De trainer

8. Begeleiden van beelddenksessies

Literatuur
Illustratieverantwoording




Reageer

Naam
Email
Code


Meer berichten

OnderwerpToegevoegd
Beelddenken in de praktijk 26 Augustus 2010, 20:50
Beelddenken en de basisschool 26 Augustus 2010, 20:18
Boek 'De kreacht van beelddenken' 14 Februari 2010, 18:31
Beelddenken en ruimtelijk inzicht 14 Februari 2010, 18:17
Voor- en nadelen van beelddenken 14 Februari 2010, 12:14
Wiskundige helpt beelddenkers 14 Februari 2010, 12:09






© 2000-2024 - 2link.be Email · Telefoon · Facebook · LinkedIn